Tuesday 12 June 2012

Masalah itu satu paksaan..







Ya.. Satu paksaan ! Siapa-siapa pun kalau ditanya mesti tak suka dipaksa.. Lagi-lagi kalau tak suka benda tuh.. Ada masalah pun mesti rasa tension kan ? Rasa macam akan mati pun pernah terfikir kan ? Hebatkan masalah nie? Contoh :

" Arghh.. Banyak betol masalah ! Boleh mati camnie !! "

Sebab ada masalah laa manusia ada yang sanggup bunuh diri.. Terjun bangunan laa, gantung diri laa.. Kan3 ? Tapi, sebagai manusia yang ada akal, mesti kena solve that problem right ? Tuhan bagi akal untuk berfikir, jadi kita kenalah fikir sebaik-baiknya.. Orang kata, berfikir secare kreatif dan kritis.. Macam tu laa..

When people had problem, stress will come first and become their friend.. Until they solved that problem, stress will accompany them 24 hours.. No matter what problem you have, in ISLAM there is always a way out..

Pertama sekali, MENGHADAP ALLAH.

Mula-mula sekali, mengadu kat Allah S.W.T.. Dia yang ciptakan kita, so Dia tau apa nak buat dengan kita bila kita mengadu kat Dia.. Kalau tak mengadu kat Allah, nak mengadu kat siapa lagi ? Kawan-kawan ? Boleh ke dorang semua tolong selesaikan ? Ada yang boleh dan ada yang tak boleh.. Still ada limit untuk mintak tolong kat kawan.. Tapi kalau mintak kat Allah, Dia ada setiap jawapan untuk permintaan kita tu..

Kedua, gunakan AKAL yang diberikan..

Lepas mengadu kat Allah, Dia akan berikan ketenangan kepada si peminta.. Tau tak, untuk selesaikan masalah kita sangatlah perlukan ketenangan ? Ia sangat penting.. Kalau fikiran serabut, agak-agak boleh solve problem tak? NO WAY ! 

Then, use your brain.. Fikir dengan kreatif, fikir masak-masak.. List all your problem on a piece of paper.. After that, write down all the strategies that come across your mind.. Tapi, include sekali dengan advantage and disadvantage of that strategy.. Choose the best one method to solve your problem..

Ketiga, berTINDAKlah mengikut strategi..

Nak selesaikan masalah, bertindaklah mengikut perancangan.. DONE !


3 simple tips untuk diikuti.. Huhu.. Ingatlah, masalah itu tak pernah ingin membuatkan manusia bunuh diri or anything bad, Allah cuma turunkan masalah supaya manusia berfikir dengan lebih matang.. Jadi matang dalam hidup.. Dan yang penting sekali, bila Allah bagi masalah kat kita, tu tandanya Dia sayang kat kita.. Dia nak kita ingatkan Dia..

Kunci yang paling penting sekali dalam menghadapi masalah ialah :



Dengan kesabaran dan redha dengan apa yang Allah berikan kepada kita, insya-Allah kita boleh selesaikan masalah kita itu.. Tak kiralah sebesar gunung sekalipun masalah itu, ALLAH sentiasa bersama kita.. Yang penting, yakinlah pada Allah S.W.T.. ^_^



No comments: