Friday 1 June 2012

Doa itu senjata orang mukmin







" DOA ITU SENJATA ORANG MUKMIN "

Pernah dengar? Ya.. Doa, satu senjata yang simple tapi kesannya amat hebat.. Tak perlu teknologi canggih, tak perlu peluru berpandu.. Alat yang diperlukan hanya dengan menadah kedua-dua tangan dan memohon kepada Allah S.W.T apa saja yang diinginkan.. 

Kenapa dikatakan doa itu senjata ? Kerana apabila manusia berdoa, dia sedang mengharapkan sesuatu dari yang Maha Esa.. Dia yang berdoa merupakan hamba Allah.. Dia bergantung kepada Allah untuk satu-satu perkara.. Dan doa itu pula senang dimakbulkan oleh Allah.. Allah suka kepada manusia yang mengharapkan pertolongan-Nya..

Dalam agama Islam, ada dua jenis orang.. MUSLIM dan MUKMIN.. Muslim ialah orang Islam yang mengucap dua kalimah syahadah.. While Mukmin is people who practice that syahadah by using Quran and Sunnah as the main source..

Want to know the characteristic of Mukmin's ?

" The Believers must (eventually) win through.. Those who humble themselves in their prayers.. Who avoid vein talk.. Who are active in deeds of charity.. Who abstain from sex, Except with those joined to them in marriage bond... "

Surah Al-Mukminun : ayat 1-5

If you see this type of people, then surely they are Mukmin's.. And Allah the Mighty really loves this type of person.. But, don't think that Allah has favoritism.. They are servant that Allah loves the most ! Because they always obey Allah's order and keep away of what Allah has told it is forbidden..





Berdoalah.. Kerana doa itu sangat senang untuk dilakukan.. Di mana-mana pun boleh.. Bila-bila masa sahaja.. Untuk berdoa tak perlukan langkah yang banyak.. Hanya tadah tangan dan mula berdoa.. Dan bila berdoa, ikhlaskan hati supaya apa yang kita minta itu Allah makbulkan.. Tapi perlu ingat, untuk dimakbulkan doa bukan hanya dengan sekali saja berdoa.. Perlukan usaha.. Nak dapat apa yang kita nak bukan senang.. USAHA itu penting !


# Isi kandungan doa tu kenalah yang baik2.. Barulah berkat ! Tak baik doakan yang zalim-zalim kat orang lain.. Nanti kena kat batang hidung sendiri baru tau..  ^_^

No comments: