Monday 19 March 2012

Manusia patut bersyukur..





Tepat pukul 10.00 pagi Isnin.. Aku melihat jam di tangan.. Kelas TITAS sudah habis.. Usai kelas TITAS, aku berjalan pulang menuju ke bilik.. Kali ini aku mengambil laluan jauh, melintasi blok I sebelum sampai ke blok H, iaitu blok aku diami..

Sedang aku lalu depan blok I, aku melihat beberapa orang pekerja sedang memotong rumput.. Bunyi agak bising di situ.. Aku menundukkan pandanganku ke lantai jalan kerana bimbang mataku termasuk rumput yang sedang dipotong oleh mereka.. Tiba-tiba, aku melihat dua makhluk kecil sedang duduk rapat antara satu sama lain.. Hatiku tersentuh..

Ia jelas ketakutan mendengar bunyi bising mesin rumput itu.. Aku memangggilnya.. "Meow.. ". Ia segera menuju ke arahku.. Seolah-olah meminta tempat perlindungan.. Tapi bila aku amati, ia seperti kelaparan.. Ya Allah.. Hatiku tersentuh lagi.. Di telinganya penuh dengan kurap dan ia asyik mengaru-garu kegatalan..

Aku teringatkan kucing aku yang baru lahir dua bulan lepas.. Sama kecil dengan dua ekor kucing di hadapan aku sekarang.. Cuma mereka berbeza.. Kucing aku yang berada di rumah sangat sihat walafiat sedangkan yang berada di hadapanku ini sangat membuatkan aku sayu..

Ya Allah.. Dalam beg aku sekarang hanya ada biskut beras.. Kucing yang kelaparan tidak makan biskut beras itu.. Aku tak tahu nak bagi makan apa pada kucing itu.. Kalaulah di tangan aku sekarang ada makanan kucing, memang aku akan bagi semuanya dekat dua makhluk comel itu.. Kesiannya mereka ya Allah..

Beberapa orang siswi lalu melintasi aku.. Aku masih melihat kucing-kucing kecil itu.. Sungguh, naluri kemanusiaan itu sentiasa hadir bila bertemu dengan kucing.. Lantas aku akan teringatkan kucing-kucingku dirumah.. Betapa beruntungnya mereka jika dibandingkan dengan kucing di sini..

Di rumah, makanan sentiasa disediakan.. Di sini, kucing-kucing terpaksa meminta belas ihsan manusia untuk mendapatkan makanan.. Itu pun jika ada manusia yang sanggup bagi.. Jika tiada, maka tiadalah.. Berlaparlah mereka.. Kucing kecil itu kemudian mengikuti siswi yang lalu memanggilnya.. Aku mula melangkah pulang..

Dalam hati, aku berasa sangat bersyukur dengan apa yang Allah S.W.T bagi.. Hidupku sebagai manusia.. Tidak bergantung harap kepada makhluk lain untuk hidup melainkan hanya bergantung kepada Allah S.W.T.. Manusia dikurniakan akal untuk berfikir dan dengan akal itu manusia mampu mencipta dan inovasi perkara baru..

Sedangkan seekor haiwan seperti kucing umpama untung sabut timbul, untung batu tenggelam.. Tidak tahu apakah nasibnya pada hari ini, esok dan seterusnya.. Ia hanya berharap dapat secebis simpati dari manusia untuk meneruskan hidup.. Ya Allah.. Doa aku pohon agar kucing-kucing itu selamat menjalani hidupnya di muka bumi ini..


Moral of the story : Bersyukurlah kita dilahirkan sebagai seorang manusia.. Punyai akal dan fizikal yang mampu memberikan kegunaan kepada diri sendiri untuk terus hidup.. Bersyukurlah walaupun di atas nikmat yang kecil..

#Hasil nukilan NAAR..


No comments: